Alles

Persbericht: Triumph lanceert de nieuwe Thruxton FE

De Triumph Thruxton, sinds 1964 de ultieme caféracer, beëindigt in 2024 zijn laatste productierun. Als passend afscheid van deze bekroonde motorfiets heeft Triumph de Thruxton Final Edition onthuld, een exclusieve en opvallende motorfiets met ongelooflijke specificaties, prestaties, capaciteiten en een tijdloze stijl.

– Een exclusieve laatste editie van de ultieme caféracer

– Verkrijgbaar als onderdeel van de laatste productierun, is dit een zeldzame kans om een stukje motorgeschiedenis te bezitten.

Deze speciale editie is gebaseerd op de Thruxton RS, met zijn sublieme prestaties, wendbare rijeigenschappen en eersteklas specificaties, en is het resultaat van generaties Thruxton ontwikkeling, met als hoogtepunt deze prachtige, en zeer verzamelbare, limited edition motorfiets. De Thruxton Final Edition is prachtig afgewerkt in een exclusieve groene metallic kleur, met handgeschilderde gouden striping en gesigneerd door de kunstenaar. Hij combineert de stijl en traditionele elegantie van de RS en is een eerbetoon aan het rijke race-erfgoed van de Thruxton.

Elke Thruxton Final Edition wordt geleverd met een certificaat van echtheid met het unieke VIN-nummer van de motorfiets. Elk van deze speciale documenten is ondertekend door leden van het Thruxton 1200 ontwerpteam en Triumph’s CEO, Nick Bloor. Bij elke motorfiets wordt ook een unieke Final Edition-motorbadge geleverd, met een goudkleurige omlijsting en een grafische ‘Final Edition’-invulling.

Dit is een opwindende en exclusieve kans voor Triumph Thruxton-liefhebbers om een zeldzaam stukje Triumph-geschiedenis op te eisen en de ultieme Thruxton op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling te bezitten.

Gebouwd volgens dezelfde toonaangevende specificaties als de Thruxton RS, volgen hier enkele van de hoogtepunten van de Final Edition:

– High Power (HP) 1200cc Bonneville motor – de krachtigste versie van de klassieke Britse paralleltwin. De motor voldoet aan de Euro 5-norm en levert 105 pk met 112 Nm koppel. De snel reagerende motor met lage massatraagheid, hoge compressiezuigers, herziene poorten en nokprofiel levert opwindende prestaties – en dat kenmerkende Thruxton uitlaatgeluid.

– De volledig instelbare Showa USD ‘Big Piston’ vorken uit de racerij en de dubbele Öhlins piggy-back achtervering dragen bij aan het ongelooflijke caféracer rijgedrag van de Thruxton Final Edition, met de beste wendbaarheid, controle en feedback in zijn klasse.

– Lichtgewicht 17-inch aluminium 32-spaaks wielen met Metzeler Racetec RR-banden zorgen voor betrouwbare stabiliteit en ongelooflijke grip

– Brembo M50 radiale monobloc-remklauwen bieden remprestaties op raceniveau met het extra vertrouwen en de veiligheid van ABS voor op de weg

– Drie rijmodi: Road, Rain en Sport bieden direct aanpasbare gaskaart- en tractiecontrole-instellingen

– Het instrument met twee klokken biedt in één oogopslag informatie over onder andere de rijmodus, de versnellingsindicator, het brandstofpeil en de kilometerteller

– LED-verlichting, waaronder een opvallende koplamp met DRL en een compact achterlicht. (positielicht in plaats van DRL in VS, CN, JP)

– Handige USB-oplaadpoort, ideaal voor navigatiesysteem, telefoon en andere apparaten.

Exclusieve kenmerken van de Final Edition

– Competition Green metallic lak

– Contrasterende zwarte zijpanelen en spatborden

– Met de hand geschilderde gouden bekleding op de brandstoftank en het zadel met verborgen initialen van de kunstenaar

– Triumph-erfgoedlogo in goud op de tank

– Thruxton Final Edition-logo

– Final Edition-motorbadge

– Certificaat van echtheid

PEAK PERFORMANCE

De ultieme caféracer, de Thruxton Final Edition, is uitgerust met de krachtigste 1200cc Bonneville-motor in het moderne klassieke Triumph-gamma.

De paralleltwin motor is speciaal getuned voor de Thruxton en produceert 105 pk bij 7.500 t/min met meer vermogen, zowel laag in het toerenbereik voor een opwindende acceleratie, als in het middenbereik en helemaal tot aan de top. Het koppel is net zo indrukwekkend, met 112 Nm die eerder in het toerengebied wordt geleverd dan andere Bonneville-machines bij 4.250 t/min. Topprestaties die passen bij de markering van de laatste editie van deze iconische motorfiets en die de Final Edition echt speciaal maken.

MODERN, WENDBAAR EN INTUÏTIEF RIJGEDRAG

De Thruxton wordt zowel door eigenaren als door de pers gewaardeerd om zijn intuïtieve, dynamische en prestatiegerichte weggedrag. Vanaf de op races geïnspireerde zithouding met clip-on stuur, is elk onderdeel zorgvuldig geselecteerd en vervolgens verfijnd om het allerbeste uit het sportgerichte chassis van de Thruxton Final Edition te halen.

De hoogwaardige Showa ‘Big Piston’-voorvork in combinatie met de dubbele Öhlins piggyback-achterveersystemen bieden volledige instelbaarheid voor de perfecte balans tussen comfort en superieure handling op de weg. Brembo M50 radiale remklauwen, de beste in zijn klasse, gekoppeld aan zwevende Brembo remschijven van 310 mm zorgen voor een enorme remkracht met een intuïtief remhendelgevoel en de geruststelling van ABS.

Lichtgewicht 32-spaaks 17″ wielen zonder binnenband dragen bij aan de wendbaarheid van de Thruxton, terwijl de wegligging verzekerd en vertrouwenwekkend is dankzij de Metzeler Racetec RR banden, die grip op het circuit bieden en een uitstekende feedback geven aan de rijder.

ICONISCHE CAFÉ RACER STYLING

De onnavolgbare caféracer-styling van de Thruxton, met zijn eigentijdse black-out stijl, inclusief zwart gepoedercoate motorkappen, nokkendekselafwerking en premium geanodiseerde zwarte velgen – met aandacht voor detail dat doorloopt tot en met de veren van de Öhlins achterwielophangingsunit – is voor de laatste editie naar een hoger niveau getild.

Het Competition Green lakwerk is een eerbetoon aan het Britse race-erfgoed van de Thruxton met het klassieke Triumph-logo en bijpassende, handgeschilderde, goudkleurige details op de vormgegeven brandstoftank en de zadelkap. Dit verbluffende diepe groen wordt afgezet tegen de glanzend zwarte glans van de zijpanelen en spatborden, de eerste afgewerkt met een exclusief Thruxton Final Edition-logo.

Alle kenmerkende details van de Thruxton zijn behouden gebleven, van het kogelvormige zadel en de Monza stijl tankdop tot de geborstelde roestvrijstalen tankband, de blank geanodiseerde aluminium achterbrug, de sportvoetsteunen en het clip-on stuur. Het resultaat is een opvallende special edition motorfiets die de geest en ziel van een legende belichaamt.

SPECIALE FINISHING EDITION COCKPIT KUIP MET BIJPASSENDE KLEUR

Er zijn meer dan 80 originele Triumph Thruxton accessoires, inclusief een ‘duopassagiersset-up’ met zadel, voetsteunen en handgreep voor de passagier, en een hele reeks opties om stijl, bescherming, comfort en veiligheid toe te voegen.

Op maat gemaakt voor de Final Edition is er ook een cockpitkuip als accessoire verkrijgbaar, in een kleur die perfect past bij het limited edition groene lakwerk. Deze prachtige kuip is even mooi als praktisch en geeft de opvallende Thruxton Final Edition een alternatieve esthetiek.

EEN TIJDLIJN VAN DE ULTIEME CAFÉ RACER

Terwijl de wortels van Bonneville teruggaan tot de jaren vijftig, werd de Thruxton in 1964 geboren als racer in beperkte oplage. De exclusieve Thruxton was meteen een succes in enduranceraces en verdiende zijn grootste eer door alle drie de podiumplaatsen op te eisen tijdens de Thruxton 500-mijlsrace in 1969. Kort daarna volgde het succes op het Isle of Man TT, waar de Thruxton de eerste productiemachine werd die het bergparcours met meer dan 160 km/u aflegde. De compromisloze racestijl, het rijgedrag en de prestaties van de Thruxton waren een must voor de protagonisten van de verkeerslicht-Grand Prix, overal ter wereld.

De door en door moderne Thruxton In 2016 kwam de eerste 1200cc Thruxton, de R, in de showroom te staan, waarmee een nieuwe prestatienorm werd gecreëerd in deze snelgroeiende categorie. Drie jaar later bracht de Thruxton RS het genre naar nieuwe gebieden. Meer vermogen, betere rijeigenschappen en een ongeëvenaarde specificatie zorgden ervoor dat de 2019 Thruxton RS ongeëvenaarde prestaties leverde en er ook nog eens fantastisch uitzag. De laatste evolutie Het absolute hoogtepunt van de Thruxton ontwikkeling, gevierd met de exclusieve en exquise Final Edition. Handgeschilderde perfectie en beschikbaar voor slechts één laatste productierun.

EEN TRIUMPH-LEGENDE BEZITTEN

Paul Stroud, Chief Commercial Officer van Triumph Motorcycles, zegt: “De Thruxton heeft een speciaal plekje in de harten van veel motorrijders en we zijn allemaal enorm trots op deze Final Edition, die de essentie van de Britse caféracer-scene weergeeft. De Thruxton verlaat de productie op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling met een speciale editie die zijn plaats in de geschiedenisboeken van Triumph Motorcycles veiligstelt.”

Bestellingen kunnen nu worden geplaatst bij Triumph-dealers en de motorfietsen zullen in het voorjaar van 2024 bij de dealers arriveren.