Alles

Persbericht: Triumph lanceert de nieuwe Triumph Tiger 900

Het nieuwe Tiger 900-gamma levert meer prestaties, meer vermogen, meer comfort voor de hele dag en meer karakter, aanzienlijke motorupgrade levert 13% meer vermogen, een hoger maximumkoppel van 90 Nm en een 9% lager brandstofverbruik.

Met meer vermogen, koppel, vermogen en comfort legt de nieuwe Tiger 900-serie van Triumph Motorcycles de lat voor middelzware adventure-motoren in 2024 hoger. De nieuwe serie omvat de Tiger 900 GT, GT Pro en Rally Pro, die elk een aanzienlijke stap vooruit betekenen qua prestaties en specificaties.

De kenmerkende driecilindermotor van de Tiger 900 heeft een grote update gekregen, inclusief herziene motorcomponenten, die 13% meer vermogen levert dan de vorige generatie, wat 108 pk piekvermogen en een hoger maximumkoppel van 90 Nm oplevert. De nieuwe motor biedt ook meer trekkracht lager in het toerentalbereik. Met zijn T-plane krukas en offset ontstekingsintervallen behoudt de Tiger 900 zijn karakteristieke en onderscheidende prestaties en geluid, terwijl hij over het hele toerenbereik betere prestaties levert en tot 9% zuiniger omspringt met brandstof.

Volledig nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen zorgen voor meer vermogen over de hele linie, waaronder een verbeterde remwerking voor een betere controle en een kortere remweg, en een nieuw waarschuwingssysteem voor noodstops, dat de alarmlichten activeert wanneer u snel remt en automatisch deactiveert wanneer u wegrijdt.

Nieuwe markeringslichten zorgen voor een opvallend silhouet, vooral ‘s nachts en bij slecht zicht. De nieuwe serie heeft ook nieuwe 7″ TFT-instrumenten, met nieuwe grafische afbeeldingen en een nieuw menusysteem en een nieuwe USB-C cockpitlader, evenals My Triumph Bluetooth-connectiviteit als standaard op alle modellen.

Het nieuwe bestuurderszadel is platter en ruimer, met verwarmde zadels op beide Pro-modellen, speciaal ontworpen voor meer comfort op lange afstanden. De zithoogte kan voor alle modellen met 20 mm worden versteld en als accessoire is een verwarmd laag zadel verkrijgbaar waarmee de zithoogte met nog eens 20 mm kan worden verlaagd. Dit biedt GT-modellen een potentiële zithoogte van maar liefst 800 mm, wat in combinatie met de smalle breedte van de standaard de toegankelijkheid verbetert.

Een nieuw gedempt stuurmontagesysteem zorgt voor een comfortabelere rit, plus de verbeterde stuurpositie op de Rally Pro, met het stuur 15 mm dichter bij elkaar, zorgt voor een wendbaardere rit, zowel zittend als staand.

Met nog meer Tiger-attitude heeft de 2024-serie een nieuwe carrosserie voor de snuit, cockpit en zijpanelen in een geïntegreerd ontwerp dat elke motorfiets een agressieve, avontuurlijke uitstraling geeft. Nieuwe eigentijdse en dynamische lakkleuren en graphics maken de look compleet.

Een nieuwe Akrapovič demper voert de uitgebreide lijst van meer dan 50 accessoires aan, plus klanten kunnen kiezen uit vier op maat gemaakte accessoirepakketten, de Performance, Protection, Trekker en Expedition kits.

De nieuwe serie behoudt alle toonaangevende specificaties van de Tiger 900:

– Geoptimaliseerd ABS en tractiecontrole in bochten met IMU

– Tot zes rijmodi, waaronder Road, Rain, Sport en Off-Road, plus Rider Configurable voor de GT Pro en Rally Pro, en Off-Road Pro alleen voor de Rally Pro.

– Volledig led-verlichting, inclusief de kenmerkende DRL-koplamp en compact achterlicht (positielicht in plaats van DRL in de VS, CN en JP)

– Triumph schakelhulp (GT Pro en Rally Pro)

– Handvat- en zadelverwarming (GT Pro en Rally Pro)

– Verlichte schakelaars

– Bandenspanningscontrolesysteem (GT Pro & Rally Pro)

– Brembo Stylema® Monobloc-remmen

– Modelspecifieke vering met premium specificaties, afgestemd voor maximale weg- en offroadcapaciteiten

o De GT heeft Marzocchi 45mm USD volledig verstelbare cartridge-voorvorken, achtervering met handmatig instelbare voorbelasting en rebound-demping en een veerweg van 180 mm in de vork en 170 mm in het achterwiel

o De GT Pro heeft Marzocchi 45mm USD volledig verstelbare cartridge-voorvorken, een achterwielophangingsunit met elektronisch instelbare voorbelasting en rebounddemping en een veerweg van 180 mm in de vork en 170 mm in het achterwiel

o De Rally Pro heeft 45 mm volledig verstelbare Showa cartridgevorken met handmatige voorbelasting, rebound- en compressiedemping en een achterwielophangingsunit met volledig instelbare handmatige voorbelasting en rebounddemping, een veerweg van 240 mm en een achterwiel met een veerweg van 230 mm.

– Lichtgewicht modulair frame

– Verstelbaar scherm & 20mm verstelbare zithoogte

– Brandstoftank van 20 liter

MEER PRESTATIES

De voor Triumph unieke T-plane krukasmotor met zijn 1,3,2 ontstekingsvolgorde en kenmerkende, rasperige drievoudige uitlaat is verder ontwikkeld voor de nieuwe Tiger 900-serie.

Motorrevisies hebben geresulteerd in een vermogenstoename van 13%, waarmee de Tiger 900 van 95 pk naar een indrukwekkende 108 pk is gegaan. Dit is bereikt terwijl het koppel en de handelbaarheid bij lage toerentallen zijn toegenomen. Het toegenomen vermogen is over het gehele toerenbereik voelbaar, met een gespierder middenbereik en een verbeterde acceleratie.

Op de weg is de nieuwe Tiger 900 wendbaar en gemakkelijk te berijden bij lage snelheden, maar met voldoende prestaties voor snelle acceleratie-uitbarstingen en moeiteloos toeren op hoge snelheid. In meer technische off-road-situaties is de fijne gashendelbediening intuïtief en vertrouwenwekkend.

Elk model profiteert van een specifieke afstelling van de vering, ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de rijder voor elk model.

De GT is uitgerust met hoogwaardige Marzocchi™ vering met instelbare ingaande en uitgaande demping. Met een veerweg van 180 mm in de voorvork en 170 mm in het achterwiel is de set-up speciaal afgestemd op de GT voor uitstekende handling op de weg en comfort tijdens lange ritten, met de mogelijkheid om off-road terrein aan te pakken.

De GT Pro maakt ook gebruik van Marzocchi™ vering. De volledig instelbare vorken zijn gekoppeld aan een elektronisch instelbare achtervering, waardoor de veervoorspanning eenvoudig en gemakkelijk met één druk op de knop kan worden aangepast aan de rijder die alleen reist, met een duopassagier of volgeladen.

De Rally Pro maakt gebruik van Showa™-vering, die de rijder volledige instelbaarheid en een royale veerweg van 240 mm voor en 230 mm achter biedt. Deze hoogwaardige, progressieve vering biedt capaciteiten en veelzijdigheid op alle wegen.

Als aanvulling op deze specifieke vering hebben de GT en GT Pro lichtgewicht gegoten lichtmetalen wielen, 19″ voor en 17″ achter, voor de perfecte balans tussen wegligging en off-road capaciteiten. De Rally Pro maakt gebruik van tubeless spaakwielen met een 21″ voorkant voor pure off-roadprestaties en heeft een ruime bandenkeuze.

Alle drie de nieuwe Tiger 900-modellen zijn uitgerust met Brembo Stylema™-remklauwen, die behoren tot de beste in hun klasse. Ze zorgen voor een effectieve remkracht en een gevoelig remhendelgevoel dat helpt om krachtig, soepel en gecontroleerd te remmen.

MEER VERMOGEN

De nieuwe Tiger 900 voor 2024 is voorzien van nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen om de zichtbaarheid op de weg te verbeteren, waaronder een nieuw waarschuwingssysteem voor noodstops, dat de alarmlichten activeert wanneer u snel remt en automatisch deactiveert wanneer u wegrijdt. Daarnaast zorgen nieuwe markeringslichten voor een opvallend silhouet, vooral ‘s nachts en bij slecht zicht.

Geoptimaliseerd ABS en tractiecontrole in bochten is standaard op alle drie de Tiger 900-modellen. Samen met de ride-by-wire-gasklep kan het ondersteuningsniveau worden aangepast met vier verschillende standaard rijmodi – Road, Rain, Sport en Off-Road.

De GT Pro heeft vijf standen met de extra Rider Programmable-stand voor fijnafstelling op basis van de voorkeuren en rijstijl van de rijder. De Rally Pro heeft zes standen, waarbij de extra stand Off-Road Pro het ABS-systeem en de tractiecontrole volledig uitschakelt, zodat de Tiger 900 Rally Pro zijn offroadcapaciteiten optimaal kan benutten.

Het nieuwe, verbeterde remsysteem zorgt voor een automatische balans tussen de remkracht voor en achter en werkt samen met het geoptimaliseerde ABS-systeem voor het nemen van bochten om de stabiliteit bij hard remmen te verbeteren en de remweg aanzienlijk te verkorten.

Alle drie de Tiger 900-modellen zijn uitgerust met Triumph’s Slip and Assist-koppelingssysteem, dat een lichte bediening van de koppelingshendel mogelijk maakt om de vermoeidheid van de berijder te verminderen, met name bij druk stadsverkeer en technisch terreinrijden. Dit systeem verbetert ook de controle over het achterwiel bij snel afremmen en helpt bij het soepel en zeker ingaan van bochten op diverse ondergronden.

De Pro-modellen zijn ook uitgerust met het Triumph Shift Assist-systeem. Dit maakt schakelen zonder te koppelen mogelijk, zowel in de hogere als in de lagere versnelling, voor naadloos accelereren en superzacht vertragen.

Het My Triumph-connectiviteitssysteem is nu standaard op alle Tiger 900-modellen. Muziek, telefoon en navigatie zijn allemaal toegankelijk via het nieuwe intuïtieve en gemakkelijk af te lezen 7″ TFT-scherm dat op het glas is verlijmd voor een scherp, niet-reflecterend beeld. Handvat- en zadelverwarming plus een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) zijn ook standaard op beide Pro-modellen.

MEER COMFORT, DE HELE DAG LANG

Het zadel is opnieuw ontworpen voor meer comfort op lange afstanden, terwijl de rijder toch gemakkelijk zijn perfecte ergonomische positie kan vinden. Alle modellen hebben een verstelbaarheid van 20 mm en voor beide Pro-modellen zijn er verwarmde zadels, voor optimaal comfort in alle weersomstandigheden.

Een nieuw gedempt stuurmontagesysteem zorgt voor een comfortabelere rit, terwijl de stuurpositie op de Rally Pro 15 mm naar achteren is verplaatst. Deze lichte verkleining van de reikwijdte verbetert het zitcomfort, terwijl ook de controle over de motorfiets en de wendbaarheid in staande positie zijn verbeterd bij off-road rijden.

Zelfs over de vorm van de 20-liter brandstoftank is zorgvuldig nagedacht om de perfecte zitpositie te bieden zonder dat dit ten koste gaat van de controle bij het staan. Een verstelbaar scherm met vijf standen van 50 mm zorgt ervoor dat alle rijders kunnen genieten van uitstekende windbescherming bij hoge snelheden.

MEER TEMPERAMENT

De agressieve Tiger-styling en de kenmerkende, op avontuur gerichte houding zijn herzien en aangescherpt. Het nieuwe kuipwerk heeft nu een schoner, meer geïntegreerd ontwerp dat prachtig overloopt van de bek, via de cockpit naar de zijpanelen.

Voor elk model zijn drie opvallende nieuwe lakkleuren en graphics beschikbaar. De GT en GT Pro zijn standaard verkrijgbaar in Snowdonia White, met twee premium lakopties, Graphite en Sapphire Black, en Carnival Red en Sapphire Black. De Rally Pro is verkrijgbaar in Carbon Black en Sapphire Black, met de optie om te upgraden naar het opvallende Ash Grey en Intense Orange of Matt Khaki Green en Matt Phantom Black.

ACCESSOIRES

Er zijn meer dan 50 accessoires en vier accessoirekits verkrijgbaar voor de nieuwe Tiger 900-serie. Het volledig uitgeruste Performance accessoirepakket bevat een gloednieuwe Akrapovič demper, de eerste van een aantal nieuwe uitlaatsystemen die in samenwerking zijn ontwikkeld. Met een lichtgewicht titanium ontwerp met carbon eindkappen levert de nieuwe demper een gewichtsbesparing van 1 kg en een nog beter geluid. Het pakket omvat ook scrollende richtingaanwijzers voor en achter met nieuwe markeringsverlichting en bewerkte adventure voetsteunen.

Het Protection Pack omvat belangrijke praktische accessoires, onderste en bovenste motorbeugelsets, tankpad, carterbeschermplaat, vorkbeschermers, radiateurbeschermplaat en voor off-roadgebruik een koplampbeschermkit.

De Trekker- en Expeditiepakketten bieden twee verschillende, op maat gemaakte bagageopties voor lange toertochten of off-roadavonturen.

OP DE WEG

Triumphs Chief Product Officer Steve Sargent zegt: “De Tiger 900 heeft al een uitstekende reputatie als prijswinnaar en rallyrijder, met succes tegen zowel productiemotorfietsen als speciaal gebouwde off-road machines. De Tiger 900 Rally Pro werd zelfs gebruikt door wereldkampioen Enduro Iván Cervantes, die in 2022 kampioenstitels behaalde in de Baja Aragón Rally, 1000 Dunas Raid en Bassela Enduro.

“Met zo’n indrukwekkende stamboom moesten we onszelf een hoog doel stellen om de nieuwe Tiger 900 te verbeteren. We waren erop gefocust om het spel in de middelgewichtcategorie opnieuw te verhogen. Als resultaat hebben we een aanzienlijke stap voorwaarts gezet, met meer prestaties, meer vermogen, meer comfort voor de hele dag en een agressieve stijl en houding.”

Bestellingen kunnen nu worden geplaatst bij Triumph-dealers en de motorfietsen zijn leverbaar vanaf begin 2024.